Een facebook evenementje?

Een facebook evenementje?

Het was gisterochtend, ik had net na het stofzuigen en dweilen mijzelf getrakteerd op een heerlijk bakje koffie. Ik scroll wat door mijn facebook tijdlijn en stuit op een facebook evenementje, 100 kilometer per uur rijden in zijn 3. Dit uiteraard om zoveel mogelijk vervuiling te veroorzaken, teneinde de regering onder druk te zetten, zodat we met zijn allen weer 130 kilometer per uur mogen rijden. Ik weet nog dat ik als kleine jongen achter in de eend van mijn ouders naar mijn opa en oma in Landsmeer hobbelde.

Een eend is geen snelheidsmonster, en wetende dat de 120 kilometer per uur pas in 1988 werd ingevoerd, reden wij dus altijd 100 kilometer per uur. Moet ik er bij zeggen, waar mogelijk. Ik wist niet beter. Ik weet niet of een eend 130 kilometer per uur kan rijden, maar prettig lijkt het mij niet. Zelf weet ik nog dat zo’n zeven jaar geleden pakweg de 130 kilometer per uur werd ingevoerd. Zo kun je zien hoe snel zaken wennen. Zo lang is het eigenlijk nog niet eens.

Ik geef toe dat ik graag mijn rechtervoet gebruik, en altijd net wat harder rijd als toegestaan. Hard rijden is nu eenmaal leuk. Niet goed, ik weet het. In het verleden heeft men ook met stevige boetes afgeleerd om veel te hard te rijden. Over de stikstof problematiek kunnen we kort zijn. Ik weet niet of zachter rijden werkt, ik ben dan ook geen deskundige. Maar gezien het feit dat ik uit Rotterdam kom, en er daar op een deel van de ring maar 80 kilometer per uur mag worden gereden.

En na de invoering hier van werden gezondheidsklachten en de zwarte aanslag op ramen en kozijnen meetbaar minder. Ik kan er dus van uit gaan dat de maatregel niet voor niets is. Zoiets heet vertrouwen op de experts. Ook bekend met het fenomeen file, kan ik met stelligheid zeggen dat 130 kilometer per uur rijden in de file grenst aan het onmogelijke.

Laten we eens kijken naar de voordelen van 100 kilometer per uur rijden, behalve een daling van het stikstof gehalte. De laatste jaren, sinds ik kinderen heb, rijd ik al braver. Als het niet harder kan accepteer ik dat, net als inhalende vrachtwagens, ik heb de tijd. Ik accepteer het feit dat mijn volvo station stevig is, maar het niet gaat winnen van 30 ton staal alszijnde een flinke vrachtauto. Als een auto inhaalt, geef ik eerder ruimte. Er voor gooien kan ook, maar levert zoveel stress op. Nu rijd ik geregeld lange afstanden (Sinds april al 30.000 kilometer), gemiddeld ben ik nu 12 minuten langer onderweg. Ik denk dat we dat wel door komen op een afstand van 250 kilometer of meer.

En dan is er nog brandstofbesparing, ik denk dat ik deze niet hoef uit te leggen. Iets met fossiele brandstof en terugdringen van het verbruik. Dagelijks rijd ik nu een kleine 60 kilometer. Met de hoogst gemeten maximumsnelheid van 80 kilometer per uur. Tussen de landerijen door wil je nu eenmaal niet harder dan 60 kilometer per uur, en op de provinciale weg mag ik 2 kilometer 80 kilometer per uur rijden, vaak tussen trekkers en rotondes, dus bij voorbaat kansloos. Gevaarlijk en onnodig. Ik ga dus weinig van de maatregelen merken. Net als de andere miljoenen Nederlanders die dagelijks alleen maar file rijden of niet verder komen dan de provinciale weg.

Dus voordat half Nederland begint te janken. Hoe vaak rijd je nu eigenlijk 130 kilometer per uur? En nog een voordeel, bij 100 kilometer per uur staan er volgens de knappe koppen minder files. Iets met meer beleid, rustiger rijden, meer auto’s op een wegvak en geen harmonica. De optimale snelheid schijnt zelfs 91 kilometer per uur te zijn. Ik zeg, laten we de VVD een hak zetten. Een facebook evenementje? Allemaal 91 kilometer per uur rijden en waar mogelijk de auto laten staan, gewoon lekker pesten, allemaal zachter als 100 gaan rijden. Maar ja….een beter milieu begint bij…..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *